Back to top

Cum fac față sărbătorilor

Pentru cei în recuperare, perioada sărbătorilor de iarnă poate să aducă stări de dispoziție schimbătoare și extreme, fie prea euforice, fie prea deprimante. Singurătatea, neliniștea și tristețea sunt sentimente comune pe care cei în recuperare le încearcă. Vestea cea proastă este că aceste stări pot declanșa ușor o recădere. Vestea cea bună este că stările de ”beție uscată de sărbători” pot fi prevenite printr-o anticipare realistă a obstacolelor.

Cu toții suntem încercați de sentimente de melancolie în preajma sărbătorilor. Persoanele în recuperare dintr-o formă de adicție, pot să asocieze această perioadă cu amintiri ale unor excese, conflicte, momente de tensiune, probleme în relaționarea cu cei apropiați sau pierderi personale semnificative.

Atunci când starea generală are de suferit prin dificultăți de somn, stări de deprimare, reducerea energiei sau a libidoului, lipsa poftei de mâncare, e nevoie de ajutor de specialitate.

Iată câteva sugestii pentru a trece cât mai ușor de această perioadă cu încărcătură emoțională puternică:

  1. Ai grijă de tine! Este crucial să ”încetinim motoarele”, să luăm momente de pauză pe parcursul zilei, pentru relaxare și meditație. Coboară standardele în ceea ce privește preluarea de responsabilități și cereri.
  2. Nu exagera cu mâncarea! Să o luăm mai încet cu prăjiturile și să păstrăm o dietă echilibrată. Să fim foarte atenți la cantitatea de cafea și nicotină. Dacă avem posibilitatea să facem exerciții fizice sau plimbări zilnice, pentru a contrabalansa excesul de zahar și grăsimi …. Dar uneori și de a scăpa de o atmosferă mai tensionată.
  3. Prieteni de nădejde în recuperare! Să ne asigurăm că suntem conectați cu prietenii care sunt și ei în recuperare, colegi de grup/ nașul. E important să alegem momente prin care să ne petrecem puțin timp și cu oamenii care sunt în recuperare. Este de asemenea un moment bun pentru a face Pasul 12. E important de asemenea să punem limite și să spunem ”NU” acolo unde nu ne simțim confortabil.
  4. Nu pierde din vedere programul de recuperare! Nu e cazul să ne luăm vacanță și de la programul zilnic de recuperare. Este o ocazie minunată de a-l pune și mai bine în practică.
  5. Participă cât de des poți la grupuri de suport. Vezi aici orarul grupurilor din Cluj-Napoca
  6. Renunță la resentimente! Big Book-ul ne avertizează: ”resentimentele sunt cauza nr. 1 a recăderilor”. Haideți să ne bucurăm de această perioadă mai mult decât oricând, chiar și atunci când trebuie să dăm ochii cu persoane față de care nutrim puternice resentimente, sau petrecerea timpului cu familia nu face decât să ne amintească de greșelile din trecut. Cele rele să se spele, cele bune să s-adune! Merităm să ne oferim acest cadou de Sărbători!!

Cele mai bune gânduri, multă liniște, pace și seninătate!